"דרך האבות" , מענה למוסדות חינוך
ומשפחות המבקשות מסגרת חינוכית תורנית.
ברוכים הבאים לאתר הבית של עמותת "דרך האבות".
עמותה ארצית המעניקה
הכשרה למוסדות חינוך תורניים במוכר שאינו רשמי ע"י ליווי וייעוץ
למנהלי גנים ובתי ספר , שירותי משרד, הנהלת חשבונות,
משרד החינוך ,ייעוץ חינוכי ועוד.
הסטורית הת"ת
"תלמוד תורה- דרך האבות" הוקם לפני 13 שנה ע"י הרב אהרון בורנשטיין וטל בן חור בעקבות צורך ורצון עז לחינוך תורני בגוש עציון לגיל הרך (3,4,5).
שנה הראשונה נפתחה בביתו של הרב אהרל'ה באלון שבות עבור 5 ילדים בלבד. מספר הילדים גדל במהירות ובתוך שנתיים עלה לכ- 70 ילדים.
לאחר התרחבות משמעותית במספר הילדים, הוצרכנו להקים את עמותת ”דרך האבות“ ועברנו בחסדי השם למבנה חדש ומרווח בשכונת נתיב האבות ביישוב אלעזר שבגוש עציון. פעלנו ב"ה מתוך שפע והרחבה 9 שנים, היה לילדים עולם שלם של חקלאות, עצי פרי, בית עץ חצר מלאה בתוכן ועוד..
בחודש פברואר 2018 , עברנו פינוי עצוב, הריסת הבתים בשכונת נתיב האבות באלעזר אילצה אותנו להעביר באמצע השנה את הילדים והיינו צריכים לחפש מבנה חדש שיתאים לרוח העמותה ולמספר הרב של הילדים תוך כדי המשכיות העשייה החינוכית. כיום משכננו הזמני בקראוונים בקיבוץ ראש צורים, וב"ה אנו עם המון תקווה ואמונה לזכות להקמת מבנה קבע.
עמותת "דרך האבות" מעל כ 6 שנים , נותנת מענה למוסדות חינוך ומשפחות המבקשות להקים גנים ובתי ספר.
רוח העמותה
ב "דרך האבות" אנו רואים בניהול מוסדות החינוך שליחות ולא רק יכולת.
החזון שלנו, להקים וללוות גנים ובתי ספר תורניים בישראל , פורמאליים ובלתי פורמאליים לכל אדם שמעוניין להנחיל לבנו או לביתו חינוך יהודי באווירה משפחתית ומעוניין שילדיו ילמדו במקום בו המסגרת שמה בראש מעייניה לגלות את עוצמות הילד ולהשתדל לעזור לו להוציא אותם לפועל .
עמותת "דרך האבות" שואפת לקידום חינוכי וניהול אפקטיבי של מוסדות שונים, בגילאים השונים, ולגישות חינוכיות שונות, לאחר שנבדקו ותואמות את רוח העמותה. כדי להגשים מטרה זו, אנו משלבים אנשי מקצוע, בעלי ערכים גבוהים לחינוך וליהדות, עם עין טובה ובחירה של הילד בטוב. כמו כן, ליווי תורני, ייעוץ ארגוני, מהמובילים בתחום החינוכי ועבודת שטח ומפתחים שיטות וגישות קיימות ותכניים מקוריים.
השיטות מותאמות לצוותי ההוראה, ואנו מציעים מאגר של תכניות חינוכיות מגוונות בעלי תוכן מקצועי איכותי.
"דרך האבות" היא עמותה ארצית וספינת הדגל שלנו הוא "תלמוד תורה -דרך האבות" בגוש עציון. העמותה מעניקה שירותי משרד ובנוסף, ליווי וייעוץ במוסדות פרטיים וציבורים, כאשר רוח החסד ותמיכה במשפחות נזקקות קבועות ומזדמנות.
חזון חינוכי עמותת "דרך האבות"
הדגש הלימודי מונע מעקרונות הבאים:
פיתוח בחירה וסקרנות לימודית, מתוך חיבור לה' יתברך ולתורתו הקדושה.
למידה מתוך אוירה קבועה של נעימות אופטימיות ושמחה, ככלי בסיסי בחינוך.
המסגרת הקיימת מתוארת כפי שהיא בתלמוד תורה "אוניית הדגל" של עמותת " דרך האבות"
המסגרת מעוניינת לאפשר לילדים למידה דרך גיוון רב בדרכי ההוראה ,במטרה להצליח להגיע לכמה שיותר ילדים.
מסגרת הלימודים מתחילה מגלאי הגנים וממשיכה לגילאי א-ב לעת עתה, כשהת"ת מוגדר כבית ספר צומח.
הת"ת הינו ת"ת אל אזורי ולכן הילדים מגיעים ממגוון ישובים ובכך נוצר קשת רחבה של ציבור המגיע אלינו, אנו רואים את זה כחלק בלתי נפרד ממיוחדות הת"ת .
אנו רואים את הצורך לאפשר להורים המעוניינים להנחיל לילדיהם לימוד תוך כדי הנחלת אמונה ואווירה תורנית. בנוסף, אנו רואים ערך רב בהתפתחות דרך למידה רחבה, התפתחות קוגניטיבית, למידה דרך שימוש בריבוי אינטליגנציות .
האדמו"ר מפיאסצנה כותב בספרו חובת התלמידים "כי לא את השכל של התלמיד בלבד אנו מחפשים עתה, רק את כל התלמיד, את הנפש רוח ונשמה של הילד הישראלי אנו מחפשים לקשרם באלוקי ישראל "
מטרתנו היא לעודד סקרנות לימודית ע"מ לגדל ולפתח את טבעו והכשרתו של הילד (המשך דבריו של הפיאסצנה), דרך שימוש בהפעלות שונות, כך נאפשר לילדים להיכנס לעולם שמעניין אותם .
הלימוד לבחירה:
הרב יעקובסון בספרו מחשבת החינוך התורני כותב:
"האדם לא נברא כדי לפעול טוב אלא כדי לבחור בטוב ". בהקדמת דבריו הוא מסביר על כך "שעיקר צורת האדם היא היותו בוחר, ובוחר משמעו: חופשי להחליט מה לרצות ומה לדחות מה לבקש ומה לאבד"
מטרה זו באה לידי ביטוי אצלנו במהלך היום, מהגעת הילדים בבוקר בו אנו פותחים שולחנות אם אפשרויות למידה שונות, ושם כל ילד יכול לבחור מה הוא היה רוצה לעשות עכשיו, ממשיך בהמשך היום עם תוכני למידה מוכנים וכל ילד יכול לבחור לעצמו דפי עבודה בתחום אותו לומדים באותה תקופה (בכל הבחירות המלמד או הגננת שמים לב לבחירות של הילד ומנסים לעזור לו במידה הוא מתקשה להתחבר לנושא מסוים. בהמשך היום אנו מרחיבים את הלמידה תוך כדי מפגשים מסקרנים,
הדורשים מהילדים להשתתף ומפעילים אצלם שאלות התעניינות ובכך הילד יוצר מצב של אור ישר ואור חוזר, ובכך הוא מגביר את הלמידה שלו עשרת מונים.
יצירה- יצירתיות: ביצירות נשאף לפתח אצל הילד את יכולת הבחירה שלו, ונשים דגש חשוב על פיתוח יצירתיות הילדים . בשביל זה אנו מובילים שני קווים:
1. יצירות- כשאנחנו מתבססים בשיטת מלכה הס גננת ותיקה, שפיתחה הדרכה מלאה איך לתת כלים לילדים להשתמש בחומרים, אבל במקביל לאפשר להם ליצור את מה שהם מרגישים או חפצים באותו זמן, עבודה בחימר, גואש , צבעי ידיים, הדבקה דו ממדית וחד ממדית, ושולחן ציור הפתוח במהלך כל היום.
2. מלאכות- במלאכות אנו לוקחים נושא או מלאכה מסויימת ועושים איתו תהליך שיכול לקחת שבוע, שבועיים חודש ולפעמים אף יותר המלאכות נלמדות בדרכי מעיינות רבי חייא . מטרת מלאכות אלו מלמדות את הילדים שישנם תהליכי למידה ארוכים יותר אך בסוף הם הרבה יותר משמעותיים, דוגמא ליצירה לחודשי טבת שבט , הולכים ליער עם הילדים ומחפשים גזע יפה (בדרך נלמד על עצים, על הסוגים השונים ועוד, נהיה נוכחים לסקרנות הילדים, נוכל לתת להם מענה רחב על הסביבה ועל העצים, משם נבחר גזע יפה שהילדים אהבו , ביום אחר נחתוך ממנו פרוסות, נלמד את הילדים על ההבדלים בגדלים ועוד ביום נוסף נשייף את הפרוסת גזע עד שהיא תהיה חלקה ונעימה לעבודה, כל תהליך כזה יכול לקחת כמה ימים, אך הוא מלווה מאיש צוות על קבוצה קטנה יותר של ילדים, בהמשך נצייר רקע על העץ עם צבעי פנדה, אח"כ נוסיף מסמרים בצורה כלללית של כל הכיתה, ואז הילדים ילמדו ללפף סביב המסמרים חוטים בצבעים המתאימים לציור רקע.
ההבדל המהותי בן יצירה למלאכה, זה שהמלאכה עסוקה בתהליך רחב, והתוצאה יוצרת תוצר מיוחד ביותר, שמחזיק שנים רבות .
שעת חצר – ניתן לילדים לשחק בחצר גרוטאות (שיטת הקיבוצים), החצר מלאה מוצרים רבים כמו מכונות כביסה, מיבש, מטבח, כלי מטבח, ועוד הרבה חומרים טובים שהילדים לרוב הביאו בזמנים מסויימים מהבית, ועם כל הנ"ל הילדים יכולים לשחק שעות בעולם דמיוני, מדהים לראות את התוצרים מהחצרות שלהם, מאז הפינוי "מנתיב האבות" החצר החדשה והזמנית ריקה ולצערנו הילדים לא חווים מה שהיה לפני.
פתרון קונפליקטים – לימוד להקשבה
בגנים פיתחנו מהלך חינוכי לפתרון קונפליקטים בין ילדים, במצב של ריב או חוסר הבנה בין שני ילדים ישנה נקודה אותה אנו קוראים "פינת ואהבת" , אותה נקודה עוברת תהליך תלת שנתי, מגיל 3 עד גיל 5 , (הרחבה ראה בנספח ב') הרעיון הכללי הוא ליצור מציאות בה אנו מלמדים שיח של רגשות, ושיח בין שני הילדים במטרה שבסוף הם ילמדו לפתור את הבעיות שלהם בעצמם, ב"ה אנו זוכים לתוצאות מדהימות .
החוט המשולש במהרה לא ינתק
אנו רואים קשר ישיר להצלחת מהלכים חינוכיים כשאנחנו יכולים ליצור דיאלוג ושותפות בין התלמוד תורה להורים, זה יוצר מעטפת בריאה ומשרה ביטחון לילד, כשהוא יודע בבירור שההורים והילד הולכים בגישה משותפת.
רצוננו כמו בעבר לקיים ערבים להורים, שם אנחנו מקשיבים ומשתדלים לעזור בקשיים חינוכיים, ובעיקר לתת כוח ואמונה להורים המדהימים שכל כך רוצים לעשות טוב לילדיהם.
תהליך כתיבת החזון:
החזון נכתב בשיתוף הצוות בהשתלמויות כשהרקע לחזון בו נקבעו מה היא האווירה והשאיפה הכללית נכתב עם הרב המלווה את התלמוד תורה הרב דניאל סטבסקי וצוות ניהול הבנוי ממנהל חינוכי, יועצת, ראש וועד הורים, לאחר שהקו הכללי של הת"ת הוגדר, ישבנו עם הצוות החינוכי על החזון להגדרתו .
תמונת עתיד- דמות בוגר בית ספר :
בוגר הת"ת הינו אדם המעורה בקהילה, בעל קשוב, אבא טוב קשוב ואכפתי למשפחתו לקהילתו ולסביבתו, אדם אחראי בעל כישרון יצירתי מפותח, יהודי השואף ורוצה ללמוד תורה בתור חלק חשוב בחייו, אדם המסוגל לתת לו ולמשפחתו מענה רגשי ופיזי, אדם היודע לפרנס את משפחתו בצורה מכובדת, וכל זאת בצורה מאוזנת ואחראית.
אנשי העמותה
עמותת "דרך האבות" הוקמה בשנת 2013 מתוך צורך למענה חינוכי שורשי יהודי בגוש עציון על ידי עו"ד טל בן חור, טייס קרב בחיל האוויר ומנהל חברה בינלאומית לעסקים במקביל לרב ארהל'ה ברנשטיין (כיום מנהל תלמוד תורה יסודי – אזורי גוש עציון) , ששימש כמנהל חינוכי ובהמשך י"ור העמותה.
כיום בניהול הת"ת והחינוך הרב יוני סעדה (MA) ייעוץ חינוכי, קורס לניהול בתי ספר ,קורסים לאומנויות לחימה ובעיקר ליווה מאות תלמידים ואת הוריהם עוד מהקמה של העמותה רוחו החינוכית מרחפת ומורגשת בישוב בת עין בגוש עציון והסביבה בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.
מנכ"לית העמותה, נעמה טוקאייר (BA) עסקה בניהול מספר עסקים, מחוברת לרוח העמותה וכיום אחראית בעמותה כיועצת ומלווה של מנהלים במוסדות חינוך במוכש"ר קיימים ובהקמה, ניהול תזרימים למוסד חינוכי, בנקים, הנהלת חשבונות, משרד החינוך כחלק מקיום וקידום המוסד החינוכי.
המודל הייחודי של דרך האבות להכשרה וליווי מנהלי גנים ובתי ספר תורניים במוכר שאינו רשמי, מייצר מערכת חשיבה מקיפה ומציע שירותים ביצועים לניהול תהליכים גם מול משרד החינוך. לפרטים haavot.na@gmail.com